Stacks Image 250

Vertrouwenspersoon


Een werkgever heeft een wettelijke plicht om psychosociale arbeidsbelasting zoveel mogelijk te voorkomen (Arbowet). Een werkgever moet er voor zorgen dat werknemers in een veilige en prettige omgeving kunnen werken. Hij moet hiervoor beleid opstellen en dit ook daadwerkelijk uitvoeren.
Het aanstellen van een vertrouwenspersoon kan een belangrijk onderdeel zijn van dit beleid. Daarmee kan ongewenst gedrag, pesten, discriminatie of agressie op de werkvloer worden voorkomen.


Een vertrouwenspersoon is er voor medewerkers die meldingen of klachten hebben over ongewenst gedrag zoals:
  • seksuele intimidatie/ongewenste intimiteiten;
  • pesten;
  • agressie en geweld;
  • discriminatie.

De vertrouwenspersoon:
  • biedt een luisterend oor bij klachten;
  • biedt eerste opvang, hulp en advies aan klagers;
  • gaat na of een oplossing in de informele sfeer mogelijk is;
  • biedt ondersteuning bij bemiddeling tussen de klager en aangeklaagde;
  • zorgt voor correcte afhandeling van meldingen en gemaakte afspraken;
  • zorgt voor jaarlijkse rapportage aan directie;
  • biedt ondersteuning bij en advies over het omgaan met en reageren op ongewenst gedrag.
Een vertrouwenspersoon kan onderdeel van het beleid zijn. Dit beleid moet ook daadwerkelijk uitgevoerd worden binnen de organisatie. Wellicht heeft u dit al in de vorm van een protocol. Mocht dit niet zo zijn dan kan Pelkwijk Perspectief dat voor u opstellen.

Kosten

De kosten zijn afhankelijk van de af te nemen diensten en worden vooraf overeengekomen.

Informatie

Bent u op zoek naar een vertrouwenspersoon, maak dan een vrijblijvende, ori
ënterende afspraak met Pelkwijk Perspectief of vul het contactformulier in.